Що таке “Ефект Більбао”?
Чули про термін “Ефект Більбао”? Йдеться про позитивну економічну й культурну трансформацію міста завдяки одній або кільком знаковим будівлям.
Власне, термін походить від іспанського міста Більбао, яке на межі тисячоліть за доволі короткий час перетворилось із занедбаного металургійного центру на справжню туристичну перлину. Оцією будівлею, яка начебто створила диво перетворення, є філіал музею Ґуггенхайма.
Отож, на початку 1990-х Більбао – місто-банкрот з купою соціальних проблем. Половина молодого населення безробітні, маса покинутих зруйнованих будинків, забруднена річка, повені, деградовані території. А на додачу ще й жахлива репутація – в місті діють радикальні рухи, процвітає злочинність та вандалізм.
Спільна біда підштовхнула політичні сили, групи бізнесменів та чиновників усіх рівнів до консенсусу – Більбао потребує імпульсу для розвитку. І до цього імпульсу місто треба готувати. Більбао почали буквально змінювати – рішучо і послідовно. Будівлі ремонтували і відмивали від бруду, впорядковували вулиці, з усього світу запрошували урбаністів та архітекторів, які творили чудовий навколишній простір.
Портову зону та промислові об’єкти перенесли, реконструювали прибережну частину й наповнили її культурно-туристичними об’єктами. Згодом відкрили метро, новий аеропорт, запрацювали об'єкти туристичної інфраструктури.
Ну і врешті – завершили будівництво грандіозної будівлі Музею Ґуггенхайма, що тепер приваблює мільйон відвідувачів щороку з моменту відкриття у 1997 році. За перші три роки роботи музею в Більбао залишили податків на 100 мільйонів євро, а станом на сьогодні цифра вимірюється мільярдами.
Нинішній Більбао – це флагманський приклад міста, яке успішно впоралося з трансформацією. Це не привід вірити у диво, це доказ того, що креативні рішення, помножені на важку працю великої спільноти, можуть дати дивовижний результат. Секрет успіху Більбао, який несправедливо пов’язують виключно зі створенням музею, насправді криється в узгоджених зусиллях влади, бізнесу та громади у досягненні візії майбутнього, у якісній стратегії та сміливих рішеннях.
Диво ніколи не трапиться, якщо не підготувати ґрунт для його появи.